tisdag 14 juli 2009

Adebayor - Golddigga story

Här kommer man hem efter en kväll med streethockey/inlinehockey och god middag på nya, bruna tallrikar från Höganäs och försöker installera uppdateringar på datorn. Efter en kvart är datorn till slut igång, och man går in på Sportbladets Silly Season för att kolla lite nya, fräscha och roliga rykten från Europas alla hörn. Eller, ja, i alla fall de större ligorna. Då ser jag att Sky Sports rapporterar att Emmanuel Adebayor kan bli klar för City inom en kort framtid.

Min första tanke är - Yeah! Come on! Get in! Ett stort, brittiskt läktarjubel. Adebayor är förmodligen den jag helst vill ska lämna Arsenal i dagsläget. Inte ens Eboué är så oönskad som Togolesen med för lite självdistans. Eller så är det självdistans han har, fast inte ens jag kan se den, men det tror jag inte. Killen ÄR hybris. Jag har aldrig sett på maken på diva i något lag jag följt med glädje. Jag menar, inte ens Pavel Brendl hade sådan hybris efter sin poängsuccé i Brynäs.

Killen har sedan sin kalassäsong 07/08 varit en regelrätt hora, en prostituerad. Det började med att Flamini drog till sig Milans intresse, sedan var cirkusen igång. Adebayor ser till att förhandla till sig ett nytt kontrakt med Arsenal eftersom han tyckeer att han inte kan spela som Henry gjorde om han inte blir betald som Henry blev. Med andra ord: Ni får vad ni betalar för. Vill ni bara ha ett skjut räcker det med det vanliga. Ska ni ha lite nya specialare ni aldrig upplevt innan så blir det större räkning och dricks, om jag får be. Som om jag hade gjort bicicletas i parti och minut bara för att jag får £100,000 i veckan. Nej, fy fan.

Milan har dragit i honom sedan förra sommaren, men förmodligen är han för ung. Barcelona ryktades vara intresserade, men vad ska de ha honom till? Till slut verkar det alltså ändå bli en försäljning av Adebayor. Dessutom till det mest troliga alternativet, Manchester City. Klubben som sålt sin själ och köper anfallare i parti och minut. Just nu har laget 9 anfallare, och en tionde är alltså på väg. Ska bli spännande att se hur de ställer upp laget den 15 augusti på Ewood Park. Klart är ändå att om Adebayor går dit får han som han vill. Mycket pengar och lite press. Går det dåligt bli han bara såld till någon obskyr klubb i Kirgizstan som har fått ny ägare med ytterligare miljarder att spendera.

Arsenal kommer inte sakna Adebayor. Inte det minsta. Man har det sällsynt bra ställt på just anfallssidan:

- Robin van Persie, 25 år och har en vänsterslägga utan motstycke i ligan. Dessutom en spelintelligens utöver det vanliga. Bäst i laget på straffar och frisparkar inom 22 meter. Fråga Craig Gordon eller ribban på Emirates (6.00 in i klippet). Årets spelare i klubben (som jag föga skrällartat förutspådde).

- Andrej Arsjavin, 28 år och fotbollsvärldens nya storstjärna. Spelsinne, skott, passningsspel, fart, dribblingar. Han har allt man kan begära av en släpande anfallare/ytterforward.

- Eduardo Da Silva, 26 år. Killen gjorde en så populärt kallad storstilad comeback mot Cardiff efter sitt långa uppehåll från fotbollen efter den skada som skakade hela fotbollsvärlden. Killen är en Gud inom straffområdets gräns och ovärderlig när det handlar om att göra så mindre populärt kallade "tattiga" mål, som exempelvis tåpajar i trängda lägen på hörnor eller enkla frilägesbaljor. Dessutom en grym straffskytt. Gjorde årets mål mot Burnley i FA-cupen.

- Nicklas Bendtner, 21 år. Sliter som ett djur utan att får mycket uträttat. En (ganska storvuxen) joker att slänga in när man trycker på för ett mål i slutet. Bra på huvudet. Mindre bra på fötterna.

- Carlos Vela, 20 år. Mexican superstriker, är väl den bästa beskrivningen jag kan komma på. En blivande arvtagare till Thierry Henry. Fantastisk avslutare med magisk teknik. Kolla in det här. Och det här. Och det här.

- Theo Walcott, 20 år. Egentligen ytter, men i min uppställning ytterforward i ett 4-3-3. Vår egen Speedy Gonzalez. Dock ingen Joaquin med bollen.

Arsenal har det i mina ögon gott ställt på anfallsfronten, vilket ni förhoppningsvis märkte. Nedan ser ni hur jag vill ställa upp laget.

Almunia

Sagna - Gallas - Vermaelen - Clichy

Cesc - Ny DM - Nasri

Walcott - van Persie - Arsjavin

Den som är närmast startelvan är Kieran Gibbs, som gjorde en formidabel insats när Clichy var skadad i slutet av en, för honom, halvdan säsong.

Jag vill verkligen ha en ny DM. Man kan inte heller klaga på att man inte har pengar i säcken, särskilt när man säljer Ade för £20 miljoner. Några man kan satsa på är João Moutinho och Lorik Cana. Kanske även Xabi Alonso, nu när han verkligen vill flytta. Inte för att vi kommer konkurrera ut Real Madrid med våra summor, man det är nog värt ett försök.

Inga kommentarer: